flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення судової практики щодо адміністративних правопорушень передбачених статтею 130 КУпАП (13.12.2013р. – 13.02.2014р)

27 березня 2014, 14:55

В кінці минулого року у багатьох на устах, і у водіїв і у пішоходів, перебувало чергове збільшення штрафів за керування транспортним засобом в нетверезому стані. Причому майже всі погоджувались із необхідністю внесення змін та нововведень до законодавства, яке регулює дані правовідносини, однак щодо шляхів вирішення цього досить важливого для українського суспільства питання розгорнулись широкі дискусії. Абсолютно логічно, що більшість водіїв висловлювалось проти різкого збільшення сум штрафів, а більшість пішоходів – вважали такі кроки виправданими.

Безумовно слід погодитись із тим, що сфера регулювання «відносин на дорозі» потребує як-найшвидших якісних змін, адже за статистикою, в Україні щодоби в дорожньо-транспортних пригодах гине від 10 до 20 осіб та понад 100 отримують тілесні ушкодження. За цими показниками наша держава посідає одне з чільних місць у Європі. При цьому на 100 ДТП припадає 15 смертей, що більше у 7—8 разів, ніж у Німеччині і Португалії, і в 3—4 рази, ніж у Франції та Угорщині. На думку більшості українських парламентарів, чинне законодавство є надто поблажливим до порушників правил безпеки дорожнього руху, при цьому наводяться статистичні дані, згідно яких, щоденно працівники ДАІ виявляють від 500 до 860 випадків керування у нетверезому стані. «Міжнародний до­свід забезпечення безпеки на дорогах свідчить, що одним із найпростіших способів змусити водіїв дотримуватися вимог Правил дорожнього руху є розроблення системи ефективного покарання порушників», — переконані всі ті, хто є прибічниками високих штрафів.

Разом з тим, як мені вбачається, дана сфера потребує більш об’єктивного та системного підходу, аніж просто збільшення штрафів, і більшість таких підходів повинні носити превентивний, а не каральний характер. Передусім необхідно змінити думку молодих водіїв, що керування напідпитку це не «круто», а насамперед надзвичайно небезпечно та відповідально. Мусимо змінити психологію водія, який й би повною мірою усвідомив всю відповідальність порушення правил дорожнього руху, а особливо, що стосується керування в нетверезому стані. В цьому напрямку потрібно більш широко використовувати роз’яснювальну роботу, в тому числі щодо фізіологічних змін, які відбуваються в організмі водія.

Не вдаючись в глибоку дискусію, спробуємо звернутись до статистичних даних Чечельницького районного суду та проаналізувати показники розгляду справ про адміністративні правопорушення передбачені ст.130 КУпАП (керування транспортним засобом в нетверезому стані) за період дії нових штрафів та порівняти їх з аналогічним періодом минулого року аби читач сам міг зробити відповідні висновки.

І так нагадаємо, що стаття 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачає відповідальність за керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції. Як бачимо відповідальність за даною статтею настає не лише у випадку керування транспортним засобом в стані алкогольного сп’яніння, а й під впливом інших заборонених препаратів, в тому числі ліків.

Згідно внесених змін, які нині діють передбачено, що керування автомобілем у нетверезому стані карається штрафом від 200 до 350 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто від 3400 до 5950 грн. або позбавленням права керування транспортними засобами на строк від одного до двох років, або адміністративним арештом на строк від семи до десяти діб

            Попередня редакція Кодексу про адміністративні правопорушення передбачала штраф для водіїв в розмір 2550—3400 грн. та альтернативні засоби покарання: позбавлення права керування, адміністративний арешт та громадські роботи. Слід звернути увагу, що наразі таку альтернативу, як громадські роботи із санкції статті виключено, тоді як в попередні роки громадські роботи були основним видом адміністративного стягнення за статтею 130 КУпАП.

 

 

 

            Вік водіїв, що були притягнуті до відповідальності за ст.130 КУпАП в період з 13.12.2013р. – 13.02.2014р. в більшості випадків становив 23-30 років, на підставі чого можна стверджувати, що пияцтво за кермом є проблемою молодих водіїв. Хоча останнім часом трапляються випадки встановлення винуватості за дане правопорушення досить літніх водіїв, одному з яких, жителю села Вербка виповнилось 67 років.

На недосвідчених водіїв алкоголь впливає сильніше, ніж на досвідчених. Взагалі недосвідченість молодих водіїв додає ризики вже сама по собі. Алкоголь сильно впливає на їх навички управління, які ще не достатньо відпрацьовані. Алкоголь може сильніше звичайного впливати на здатність керувати також на літніх людей або на людей, які рідко вживають алкоголь. Одночасне вживання алкоголю і ліків може надати непередбачуваний вплив на водіння.

Вміст алкоголю в крові прийнято визначати в проміле. Наприклад, 0,5 проміле означає, що на 1 літр рідини, яка міститься в організмі припадає 0,5 г алкоголю. Тобто, в крові міститься 0,05% алкоголю. Алкометри на цифровому індикаторі так і показують, наприклад, 0,5 проміле, або 0,05%.Скільки проміле в двох пляшках пива?Дві пляшки пива (1 літр) містять 5% алкоголю, тобто 35 грам чистого етилового спирту. Розглянемо два приклади з чоловіком і жінкою. Чоловік важить 80 кг, випив 2 пляшки (1 л) цього пива. Рідина в організмі чоловіка складає приблизно 70% від загальної ваги тіла; в даному випадку це 56 кг. Тоді на 1 кг рідини, що міститься в тілі, припадає (35 г : 56 кг) приблизно 0,6 проміле. Це означає, що на 1 000 грам рідини в тілі міститься 0,6г чистого етилового спирту (0,06%), або 0,6 проміле. У жінки ж вміст рідини в організмі складає 60%. І при вазі 55 кг, після вживання пива (35 г : 33 кг) приблизно 1,06г, або 1,06 проміле. А взагалі, рівень алкоголю в крові залежить від безлічі факторів (психічного стану, здоров'я, печінки, характеру їжі та ін.)

Найбільш вміст алкоголю в крові під час керування автомобілем за період, що аналізується було виявлено у водіїв села Рогізка та Берізки, 2,08 та 2,00 проміле відповідно. Як зазначає професор Бачинський В.Т. у своїй публікації «Наслідки керування автомобілем у нетверезому стані» якщо вміст алкоголю в крові водія становить 1,2-2,4 проміле їхати стає неможливо. Все більше погіршується здатність очей пристосовуватися до зміни освітлення. Істотно погіршується увага і можливість концентруватися. Сильна ейфорія і розслабленість, надмірна самовпевненість. Сильне уповільнення і порушення реакції. Середні і сильні порушення рівноваги.

            Наслідки:
     - надзвичайно ризикований стиль їзди;
     - великі проблеми при орієнтуванні в просторі;
     - помилки в рухах при водінні, наприклад, замість гальм натискається педаль газу.

Як швидко алкоголь виводиться з організму, або як дізнатися, чи тверезий я?
Алкоголь переробляється печінкою. Середня швидкість цього процесу в чоловічому організмі становить 0,10-0,15, в жіночому - 0,085-0,10 проміле на годину. Так що це тривалий процес.

Як приклад. Людина під час святкування дня народження випивала разом з друзями. Опівночі концентрація етилового спирту в крові досягла 2,0 проміле. О 7.30 ранку в крові все ще 1,3 проміле алкоголю. Навіть до обіду наступного дня в крові як і раніше підвищений рівень алкоголю.

24:00 ... 2,0 проміле
         7:30 ... 1,3 проміле
         12:00 ... 0,8 проміле
         20:00 ... 0,0 проміле

Таким чином, виходить, що за кермо можна сідати тільки увечері наступного після надмірного вживання алкоголю дня. Насправді, все дуже індивідуально. Особливості організму кожної людини унікальні. Дійсно, хтось тверезіє дуже швидко, хтось повільно. Тому представлена вище таблиця лише для дуже приблизного, грубого підрахунку проміле.

Що стосується місця проживання осіб, що вчинили адміністративні правопорушення передбачені ст.130 КУпАП то найбільше таких правопорушень було вчинено особами зареєстрованими в селі Вербка – 6, Демівка, Луги, Бритавка – по 3, Рогізка, Берізки, Стратіївка, Чечельник, Куренівка – по 2, Білий Камінь, Тартак, Ольгопіль, Червона Гребля – по одному. За період, що аналізувався до відповідальності  за керування автомобілем притягнуто одну жінку, жительку села Бритавка, на яку накладено штраф в сумі  3400 грн.

Далі спробуємо розглянути, як вплинуло збільшення штрафів на кількість справ, що надходять до суду.

 

 

З цього найпростішого графіка вбачається, що з часу збільшення штрафів (13.12.2013р. – 13.02.2014р.) судом розглянуто 27 справ про адміністративні правопорушення за ст.130 КУпАП, тоді як за аналогічний період минулого року, коли покарання було менш суворим, судом було розглянуто 29 таких справ. Тобто, незважаючи на те, що штрафи за вчинення даного правопорушення було  збільшено майже вдвічі та виключено такий вид альтернативного покарання, як громадські роботи – суттєвого зменшення справ за ст.130 КУпАП не спостерігалось. Кількість таких справ зменшилась в порівнянні з аналогічним періодом минулого року лише на 2 справи. Як бачимо, пряма величини штрафів далеко не є прямо пропорційною прямій кількості справ про адміністративні правопорушення передбачені ст.130 КУпАП.

Таким чином, наведені статистичні дані ще раз підтверджують, що одним збільшенням санкцій, проблему керування автомобілем в нетверезому стані вирішити не можливо. Тому доречним вважаю  вивчати та впроваджувати досвід більш розвинених країн, які для боротьби з такими правопорушеннями застосовують сучасні технології. Зокрема, в США, Канаді, Австралії та інших країнах використовуються «алкозамки», які заблокують замок запалювання автомобіля, якщо водій перебуває в нетверезому стані.

Крім того, вже давно потребує вирішення проблема диференціації відповідальності особи за керування автомобілем у стані сп’яніння в залежності від його ступеня. Це дозволить уникнути безпідставного притягнення до відповідальності осіб, які випили ліки, кефіру чи більше доби тому вжили незначну кількість алкоголю.

Як вказує Віктор Ковальський у своїй статті «На дорозі – як на війні»  у різних країнах водіїв «під мухою» карають по-різному. Інколи справа доходить до смішного. Наприклад, на території округу Манікопа в Арізоні (штат США) засуджених за керування в нетверезому стані відправляють… на цвинтар: їх залучають до поховання померлих алкоголіків і наркоманів на міському кладовищі. «Фішка» цього повчального заходу в тому, що винуватці носять одяг рожевого кольору і скуті між собою одним ланцюгом. В інших регіонах США п’яних водіїв примушують підмітати вулиці в майках із написами «сьогодні тверезий і чистий», а в деяких випадках – відправляють за ґрати на строк від 48 годин до 6 місяців.

Зменшення шкоди від алкоголю в дорожньому русі є загальною справою всіх і кожного. Кожен несе індивідуальну відповідальність за вживання алкоголю та за те, щоб рух був безпечним. Самостійне керування кількістю спожитого алкоголю і передбачення необхідності руху є для кожного найважливішою справою у боротьбі за зниження нещасних випадків, заподіюваних вживанням алкоголю наслідків.

 

Керівник апарату                                        Сергій Лемець